Do tanca i do kroku
Druhá zbierka klavírnych drobností Juraja Hatríka obsahuje niekoľko prvotín z autorovho archívu. Vznikali v čase individuálnej kompozičnej prípravy mladého gymnazistu u Alexandra Moyzesa, ktorý ho náhodou počul hrať na školskom koncerte Ľudovej školy umenia vlastnú skladbu a zacítil v ňom výrazný potenciál a cit pre hudbu. Odvtedy sa venoval jeho (najmä) „remeselnej“ príprave; učil ho základy harmónie, zákonitosti rozvíjania melodických nápadov či ich usporiadanie do formy. Po maturite v roku 1958 ho prijal do svojej kompozičnej triedy na Hudobnej a tanečnej fakulte Vysokej školy múzických umení, ktorú úspešne ukončil v roku 1963.
I keď ide o skladbičky často jednoduché až naivné, vzdialené Hatríkovmu neskoršiemu kompozičnému štýlu, sú svieže, motivicky nápadité, formovo zvládnuté a poslucháčsky príťažlivé. U Brilantnej mazurky a Pochodu uvádza rok vzniku 1956 – teda ich písal ako pätnásťročný. Ostatným tento údaj v rukopise chýba, avšak je pravdepodobné, že sú približne z toho istého obdobia. I keď v nich nenájdeme charakteristické znaky individuálneho štýlu – nakoniec, ten sa u skladateľa vyvíjal a rokmi menil – , jednu črtu im nemožno uprieť: popri sviežej melodicko-motivickej práci je to dôkladnosť v rozvíjaní hudobného procesu do takmer dokonalej formy. Navyše, ako zdatný klavirista, ktorý v tom čase vyhral celoslovenskú súťaž žiakov ĽŠU v hre na klavíri, vedel hudbu viesť v súlade s technickými možnosťami hráča na klavíri. I keď predstava už v tom období bola prioritou…
Eva Čunderlíková
rok vydania: 2023
ISMN 979-0-68506-026-0
Recenzie
Nikto zatiaľ nepridal hodnotenie.